Sklep internetowy na własność
Strona główna » Pozycjonowanie sklepu internetowego - poradnik » Link kanoniczny - jak i kiedy stosować ?

Link kanoniczny - jak i kiedy stosować ?

Linki kanoniczne
Link kanoniczny (ang. canonical link) to specjalny rodzaj linku, który służy do wskazania głównej wersji strony internetowej lub treści. Link kanoniczny jest umieszczany w sekcji head (nagłówku strony) dokumentu HTML i jego przeznaczeniem jest unikanie problemów z duplikowaniem treści w wyszukiwarkach internetowych. Linki kanoniczne umieszcza się głównie na stronach, które mają bardzo podobną lub identyczną treść jak strona, która została uznana za główną (pierwotną). Po dodaniu takiego linku do strony, Google wie, która strona jest "wzorem" tej strony na której znajduje się link kanoniczny.

Zrozumieć działanie linku kanonicznego

Link kanoniczny powinien być stosowany w przypadku, gdy na stronie internetowej znajdują się treści, które są również dostępne pod różnymi adresami URL. Przykładowo, jeśli na stronie internetowej znajduje się treść, która jest również dostępna pod różnymi adresami URL, wyszukiwarki internetowe mogą uznać te adresy za duplikaty i nie przyznać im takiej samej wartości. Link kanoniczny pozwala wskazać wyszukiwarkom, która wersja treści jest główna i ma być indeksowana. Link kanoniczny powinien być umieszczany na każdej stronie, która ma różne adresy URL, ale zawiera tę samą treść. Wskazuje on wyszukiwarkom, która wersja treści jest główna i ma być indeksowana.

Działanie linku kanonicznego możemy pokazać na przykładzie:

Jeśli strona zawiera treści, które są dostępne zarówno pod adresem "https://adres-strony.pl/adres-podstrony" jak i pod adresem "https://adres-strony.pl/adres-podstrony?parametr=wartosc", powinno się dodać link kanoniczny na obu stronach wskazujący na adres "https://adres-strony.pl/adres-podstrony" jako główny adres zawierający tę samą treść. W ten sposób wyszukiwarki będą wiedziały, że oba adresy zawierają tę samą treść i nie będą traktowały linku z parametrem jako duplikatu treści.

Link kanoniczny jest często stosowany w przypadku stron zawierających treści dynamiczne - w sklepie internetowym np. w listingach produktów gdzie dostępne są dodatkowe filtry, które są przekazywane jako parametry w linku. W taki sposób linki kanoniczne są tworzone w oprogramowaniu shopGold. Sklep automatycznie tworzy takie linki w listingach produktów.
 

Kiedy stosować linki kanoniczne w sklepie ?

Link kanoniczny stosuję się wtedy kiedy na jednej domenie znajduje się kilka różnych wersji tej samej strony lub treści. W takim przypadku, link kanoniczny pozwala wyszukiwarkom internetowym wiedzieć, która wersja strony jest główną i ma być indeksowana, a które są jej alternatywnymi wersjami i nie powinny być indeksowane.

Przykłady stosowania linku kanonicznego:
  • na jednej domenie znajdują się różne wersje strony z różnymi adresami URL, np. z użyciem i bez użycia www lub z użyciem i bez użycia https - w takim przypadku można ustawić link kanoniczny wskazujący na główną wersję strony - ten problem nie występuje w oprogramowaniu sklepu shopGold - adres sklepu jest zawsze stały i zależy tylko od początkowych ustawień konfiguracyjnych
  • na stronach listingów zawierających filtrowanie, sortowanie, paginację (podział na strony) - za każdym razem kiedy wybierany jest jakiś parametr - np. filtr zmienia się adres URL strony - jednak treść pozostaje ta sama - w takim przypadku link kanoniczny należy ustawić na stronę główną listingu (bez parametrów dodatkowych) - to automatycznie realizuje program sklepu shopGold
  • na jednej domenie znajdują się strony z podobnymi treściami, np. strona produktu z różnymi wariantami koloru lub rozmiaru - w takim przypadku można ustawić link kanoniczny wskazujący na główną stronę produktu, a na pozostałych stronach dodać linki kanoniczne wskazujące na tę główną stronę (produkt) - dzięki temu uniknie się problemów z jakością i duplikowaniem opisów produktów
  • strona jest dostępna zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych, a adresy URL są różne dla tych dwóch wersji. W takim przypadku można ustawić link kanoniczny wskazujący na wersję komputerową lub mobilną, w zależności od tego, która jest główną wersją strony - ten problem również nie występuje w oprogramowaniu shopGold

Dlaczego warto stosować linki kanoniczne ?

Stosowanie linku kanonicznego ma kilka korzyści dla witryny internetowej:
  • ma wpływ na poprawę indeksowana sklepu przez wyszukiwarki internetowe - kiedy na jednej domenie znajduje się kilka różnych wersji tej samej strony lub treści, wyszukiwarki mogą mieć trudności z określeniem, która wersja jest główna i powinna być indeksowana - stosowanie linku kanonicznego pozwala wyszukiwarkom wiedzieć, która wersja strony jest główna i ma być indeksowana, a które są jej alternatywnymi wersjami i nie powinny być indeksowane
  • unikanie problemów z duplikatami treści - kiedy na jednej domenie znajduje się kilka różnych wersji tej samej strony lub treści, wyszukiwarki mogą uważać je za duplikaty i nie indeksować wszystkich wersji - stosowanie linku kanonicznego pozwala wyszukiwarkom wiedzieć, która wersja strony jest główna i ma być indeksowana, co zapobiega problemom z duplikatami treści
  • poprawa jakości ruchu organicznego - kiedy wyszukiwarki indeksują kilka różnych wersji tej samej strony lub treści, może to prowadzić do tego, że użytkownicy trafiają na stronę, która nie jest dla nich najlepszą wersją lub nie odpowiada ich oczekiwaniom - stosowanie linku kanonicznego pozwala wyszukiwarkom indeksować tylko główną wersję strony, co zwiększa szansę na to, że użytkownicy trafią na wersję strony, która jest dla nich najlepsza i odpowiada ich oczekiwaniom
  • ułatwienie zarządzania witryną internetową - kiedy na jednej domenie znajduje się kilka różnych wersji tej samej strony lub treści, może być trudno zarządzać tymi wersjami i upewnić się, że są aktualne i spójne

Kiedy nie warto stosować linku kanonicznego ?

Link kanoniczny jest przydatny, gdy chcesz uniknąć duplikatów treści na swojej stronie lub gdy chcesz wskazać wyszukiwarkom, która wersja strony jest główną wersją do indeksowania. Niektóre sytuacje, w których nie powinieneś używać linku kanonicznego, to:
  • jeśli nie masz problemu z duplikatami treści na swojej stronie, nie ma potrzeby używania linku kanonicznego
  • jeśli wersja strony, którą chcesz oznaczyć jako główną, zawiera znacząco różne treści lub ma zupełnie inny cel niż inne wersje strony, nie powinieneś używać linku kanonicznego - w takim przypadku lepiej stworzyć osobną stronę z unikalnym adresem URL
  • jeśli chcesz, aby wszystkie wersje strony były indeksowane przez wyszukiwarki, nie powinieneś używać linku kanonicznego, ponieważ wskazuje on wyszukiwarkom, która wersja strony ma być indeksowana
  • nie warto stosować linku kanonicznego dla strony, która ma unikalną treść i nie przyjmuje żadnych parametrów - tworzenie linku kanonicznego na nią samą nie jest konieczne
Jeśli jednak nie masz problemu z duplikatami treści lub chcesz, aby wszystkie wersje strony były indeksowane przez wyszukiwarki, nie powinieneś używać linku kanonicznego. Nie jest konieczne stosowanie linków do każdej strony żeby wskazywała sama na siebie. Jeżeli strona jest unikalna i nie przyjmuje żadnych parametrów nie ma konieczności stosowania linku kanonicznego.
 

Czy Google zawsze bierze pod uwagę linki kanoniczne ?

Jeśli na stronie internetowej są używane linki kanoniczne i są one poprawnie ustawione, Google będzie brał je pod uwagę przy indeksowaniu strony internetowej. Należy pamiętać, że linki kanoniczne są tylko jednym z wielu czynników, które Google bierze pod uwagę podczas indeksowania stron internetowych. Jednak linki kanoniczne nie są dla Google obligatoryjne, ale mogą być bardzo pomocne w rozwiązywaniu problemów z duplikatami treści na stronach internetowych. Jeśli na stronie internetowej są dostępne różne adresy URL, które zawierają tę samą treść, może to być trudne dla wyszukiwarki, aby zdecydować, która wersja jest najważniejsza i powinna być indeksowana. Jednak nawet w przypadku jeżeli dodasz link kanoniczny na stronie nie masz gwarancji, że Google weźmie go pod uwagę. Google może wybrać inną stronę i potraktować jako główną - kierując się swoimi parametrami oceny.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Pozycjonowanie sklepu internetowego - poradnik

Strona korzysta z plików cookies niezbędnych do działania strony zgodnie z Polityką prywatności. Możesz zmienić ustawienia cookie w Twojej przeglądarce.

AKCEPTUJĘ