Czy naprawdę potrzebuję promocji w internecie ?
Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to koniecznie musisz zadbać o jego widoczność w Internecie. To właśnie w sieci prezentujesz swoją ofertę, a także pozyskujesz nowych klientów dla swojego biznesu. Dlatego tak ważne jest, aby Twój sklep był dobrze widoczny dla potencjalnych klientów i aby łatwo było znaleźć Twoje produkty lub usługi. Jak to zrobić? Najlepiej poprzez odpowiednie pozycjonowanie strony internetowej. Pozycjonowanie polega na dbaniu o to, aby Twoje produkty lub usługi wyświetlały się na pierwszych stronach wyników wyszukiwania w Google.
Warto wiedzieć, że ponad 25 milionów Polaków korzysta z Google każdego roku. To ogromna liczba potencjalnych klientów dla Twojego sklepu internetowego. Jeśli chcesz, aby Twoja oferta była dla nich łatwo dostępna, musisz zadbać o to, aby Twój sklep był na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. To właśnie na niej większość użytkowników skupia swoją uwagę, a na kolejne strony wchodzi coraz mniej osób. Pozycjonowanie pomaga osiągnąć właśnie tę pozycję i utrzymać ją jak najdłużej. Dzięki temu Twoi klienci łatwiej znajdą Twoje produkty lub usługi i będą chętniej z nich korzystać.
Jak pozycjonować sklep internetowy ?
Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces, na który składa się bardzo wiele czynności. Możesz próbować samodzielnie pozycjonować sklep. Wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, a także umiejętności analizy licznych parametrów. Żeby rozpocząć pozycjonowanie sklepu musisz zadbać w swoim sklepie o minimum:
- zainstalować certyfikat SSL (bez tego strona będzie traktowana jako niebezpieczna)
- sprawdzić szybkość strony - jeżeli budzi ona zastrzeżenia należy wykonać czynności, które spowodują, że strona będzie osiągała lepsze wyniki wydajności - najczęściej to optymalizacja grafik, usunięcie zbędnego kodu, włączenie obsługi cache - bardzo dobrym narzędziem do badania szybkości jest PageSpeed Insight oferowany przez Google
- stosować czytelne adresy URL odzwierciedlające poprawnie nazwę produktów czy kategorii
- tworzyć poprawne meta tagi - tytuły stron oraz opisy meta tagów
- tworzyć unikalne opisy produktów, kategorii, artykułów - kopiowanie 1:1 treści z innych źródeł jest bardzo źle postrzegane przez Google i traktowanie jako złe praktyki
- dodawać opisy do kategorii / podkategorii - pamiętaj żeby były o unikalnej treści
- tworzyć opisy produktów tak - żeby miały w swojej treści słowa kluczowe dopasowane do danego produktu oraz żeby opis nie składał się z jednego czy dwóch zdań
- stosować znaczniki H1, H2 na stronie głównej oraz podstronach opisowych
- umieszczać tekst (ze słowami kluczowymi) na stronie głównej sklepu - Google lubi jak jest "co przeczytać" na stronie - strona z samymi produktami nie ma dużej wartości
- tworzyć w oparciu o system aktualności w sklepie Bloga - gdzie będziesz mógł na bieżąco dodawać nowe wpisy - nowa treść na stronie jest dobrze traktowana przez Google oraz dodatkowo przyciąga klientów - szczególnie jeżeli są to wpisy eksperckie - w treści wpisów warto umieszczać np. bannery prowadzące do określonych produktów powiązanych z wpisem bloga
- starać się o opinie do produktów (rzetelne, prawdziwe - nie fikcyjne) - produkty z opiniami są wyżej oceniane przez Google
- analizować zachowania konkurencyjnych sklepów - zmiany na stronach, zmiany wyglądu, treści - nie kopiuj konkurencji 1:1 ale obserwuj co się u nich dzieje
- starać się maksymalnie zwiększyć ruch na swojej stronie - np. poprzez dodatkowe reklamy na FB czy filmy na YouTube
- korzystać z zewnętrznych narzędzi jakie udostępnia Google - np. Google Analytics
Jak widzisz jest tego dość dużo. Nie każdy potrafi lub ma czas na dodatkowe zajmowanie się pozycjonowaniem sklepu. Osiągając coraz większą sprzedaż w sklepie nie będziesz miał czasu na zajmowanie się SEO - Twój czas będzie pochłaniała bieżąca obsługa sklepu. Dlatego chcąc skutecznie wykorzystać potencjał pozycjonowania, warto
powierzyć je ekspertom. Jeśli szukasz specjalistów, którzy znają się na promocji e-sklepów w sieci, to możemy Ci pomóc. Naszym partnerem w zakresie pozycjonowanie jest firma Sunrise System - lider marketingu w wyszukiwarkach internetowych w Polsce. Razem z profesjonalistami z branży pomożemy Twojej stronie osiągnąć sukces w internecie.
Zapoznaj się także naszym poradnikiem, gdzie zamieszczamy informacje na temat pozycjonowania sklepu. Jakie elementy możesz zmienić samemu żeby wspomóc pozycjonowanie swojego sklepu.
Porady jak pozycjonować sklep internetowy
Czy usługa pozycjonowania sklepu internetowego jest dodatkowo odpłatna ?
Tak, jest to usługa, która jest dodatkową usługą. Jest to usługa odpłatna.
Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego ?
Jako pozycjonowanie sklepu internetowego rozumiemy różne działania, procesy, których zadaniem jest poprawa widoczności, pozycji adresu Twojego sklepu internetowego z wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych. Najczęściej wszystkie te działania stosuje się w celu osiągnięcia poprawy wyników dla wyszukiwarki Google. Dzięki poprawie pozycji sklep internetowy odwiedza więcej klientów, co może prowadzić do wzrostu sprzedaży produktów w sklepie. W pozycjonowaniu sklepu dąży się aby osiągać pozycje na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. To daje większą gwarancję odwiedzenia przez klientów Twojego sklepu. Kolejne strony wyników wyszukiwania są już przez klientów rzadziej odwiedzane. Dlatego pozycjonując sklep trzeba przyjąć takie strategie działania żeby osiągnąć maksymalizację pozycji w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego pozycjonowanie sklepu internetowego jest ważne ?
Pozycjonowanie sklepu internetowego to jedno z najważniejszych elementów wspomagających dotarcie do klienta. Uruchamiając sklep internetowy - nawet jeżeli będziesz miał w nim najlepsze ceny i najlepsze produkty - nie będziesz miał dużej sprzedaży (w początkowym okresie działania, po dłuższym czasie klienci w końcu zaczną trafiać na Twoją ofertę) - jeżeli nie rozreklamujesz sklepu czy nie spowodujesz, że Twój sklep będzie widoczny wysoko w wynikach wyszukiwania - to jest właśnie pozycjonowanie sklepu. Bez tego to tak jakbyś otworzył budkę z super jedzeniem w środku lasu - kto do Ciebie trafi jeżeli nie zastosujesz odpowiedniej reklamy i elementów, które spowodują, że klienci do Ciebie dotrą ? Dlatego reklama, pozycjonowanie, marketing sklepu internetowego jest tak ważne. Ważne są również produkty i ceny - ale o nich klienci muszą się dowiedzieć i do tego właśnie służą składowe elementy pozycjonowania. Pozycjonowanie to proces długofalowy - ale ważne jest żeby zadziałał jak najszybciej. Uruchamiając sklep internetowy nie uruchamiasz go po to, żeby coraz większą sprzedaż osiągnąć np. po kilku latach od jego otworzenia - tylko interesuje Cię jak najszybszy wzrost sprzedaży i osiąganie większych dochodów z handlu.
Czy są skuteczne sposoby pozycjonowania sklepu internetowego ? Jak ocenić efekty pozycjonowania ?
Nie ma określonych sposobów, które są idealne i zawsze dają bardzo dobre wyniki. Jest wiele różnych elementów, które składają się na cały proces pozycjonowania. Część to elementy wewnętrzne, które można zrealizować z poziomu samego sklepu (jak np. poprawna optymalizacja szybkości sklepu, unikalne opisy, struktura nagłówków w treści) oraz elementy zewnętrzne - jak np. linki zewnętrzne z innych stron. Jest wiele rozwiązań i są one różne w zależności od branży sklepu, wcześniejszych działań w zakresie pozycjonowania, aktualnej pozycji w wynikach wyszukiwania. Do samej oceny efektów pozycjonowania można także użyć kilku parametrów. Może być być wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania. Może to być także wzrost sprzedaży w sklepie. Wszystko zależy od tego czego oczekuje się od pozycjonowania sklepu. To czego się oczekuje trzeba określić przed rozpoczęciem samego procesu pozycjonowania sklepu. W przypadku sklepu najważniejszym parametrem będzie wzrost sprzedaży - trzeba jednak dążyć, żeby był on stały, a nie chwilowy. Dlatego najlepiej wiązać ten parametr w pozycjami w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy istotne dla Twojego sklepu.
Jaki jest koszt pozycjonowania sklepu internetowego ?
O ile zakup sklepu internetowego można wycenić i jest on w stały - pozycjonowanie sklepu nie ma stałego kosztu. Na koszt pozycjonowania składa się wiele czynników - np. jakie stosuje się techniki pozycjonowania, jakie chce się osiągnąć efekty (pozycje), na ile fraz pozycjonuje się sklep internetowy, jaka jest konkurencja. Każda usługa pozycjonowania jest wyceniana indywidualnie i wymaga przeprowadzenia analizy danego sklepu, jego konkurencji itp.
Czy mogę sam, czy warto pozycjonować sklep internetowy czy lepiej zlecić to agencji SEO ?
Jeżeli znasz się na pozycjonowaniu i chcesz sam to robić - nie ma żadnych przeciwwskazań żeby sam pozycjonował sklep. Jest to na pewno tańsze rozwiązanie niż zlecenie tego zewnętrznej firmie. Musisz jednak pamiętać, że wymaga to poświęcenia Twojego czasu. Musisz przeanalizować czy czas jaki na to poświęcisz będzie tego wart. Czy nie lepiej skupić się na swoim sklepie, np. promowaniu ofert sklepu, tworzeniu unikatowych opisów produktów itd.
Jak szybko są widoczne efekty pozycjonowania ?
Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od branży sklepu (z tym związanej konkurencji ze strony innych sklepów), jak długo działa sklep, co chcesz osiągnąć pozycjonując sklep ? W zależności o tych czynników efekty pozycjonowania mogą być widoczne po okresie kilku tygodni albo kilku miesięcy. Nie licz na to, że pozycjonowanie przyniesie efekty w ciągu kilku dni i nagle w cudowny sposób Twój sklep zacznie zajmować czołowe pozycje w wyszukiwarkach. Takich sklepów jak Twój (nawet najbardziej niszowych branżach) jest wiele i każdy chce być pierwszy :) Dlatego wszystko wymaga czasu i cierpliwości.
Czy pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO) jest trudne ?
To zależy jaka jest Twoja wiedza w zakresie komputerów i internetu. Jeżeli nie miałeś wcześniej zbyt dużego kontaktu z informatyką to raczej potrzebujesz dużo czasu i przeczytania wielu, wielu poradników żeby zrozumieć zasady pozycjonowania. Będziesz musiał przyswoić dużo wiedzy, jednocześnie pamiętając o tym, żeby korzystać ze sprawdzonych źródeł. W sieci znajdziesz wiele poradników - problem w tym, że często informacje w nich zawarte się wzajemnie wykluczają - w takim przypadku możesz szukać odpowiedzi na forach pytając ludzi, którzy się tym zajmują (chociaż też nie masz gwarancji uzyskania prawidłowych odpowiedzi). Jeżeli jednak wcześniej zajmowałeś się komputerami, internetem i masz wiedzę na ten temat na pewno będzie Ci łatwiej rozpocząć pozycjonowanie i łatwiej będzie Ci znaleźć przydatne informacje. W każdym razie pozycjonowanie nie jest proste i trzeba przyswoić dużo, dużo wiedzy na ten temat. Ponadto dość często zmieniają się algorytmy wyszukiwarek - przez co sposoby, które na dzień dzisiejszy są pomocne w pozycjonowaniu - za jakiś czas mogą nie działać lub wręcz szkodzić. Dlatego trzeba cały czas śledzić na bieżąco zmiany w tym obszarze.
Czy warto zapisywać się na kursy pozycjonowania, które oferują różne firmy ?
W tym przypadku odpowiedź będzie podobna jak w przypadku pytania - czy warto samemu pozycjonować sklep. Na kursy musisz ponieść jakieś koszty. Jeżeli nie są duże - warto mieć chociaż podstawową wiedzę na ten temat. Jednak tutaj najważniejszą rolę odgrywa czas. Jeżeli masz go dużo to możesz poświęcić część czasu na pozycjonowanie swojego sklepu. Jednak prowadząc sklep powinieneś raczej skupić się na samym handlu, promowaniu produktów, przygotowywaniu ofert w sklepie. Właściciel sklepu nie może robić wszystkiego bo nie starczy mu na to czasu. Robiąc wszystko nie robi się nic dobrze.
Czy wy zajmujecie się pozycjonowaniem oferowanych przez siebie sklepów internetowych ?
Nie. My oferujemy tylko program do prowadzenia sklepu internetowego oraz dodatkowe usługi ściśle związane z samym programem jak np. modyfikacje programu czy wsparcie techniczne do zakupionego sklepu. Ale nie zajmujemy się pozycjonowaniem - to zostawiamy specjalistą w tej branży. Naszym zdaniem każdy powinien robić to co potrafi najlepiej - jeżeli ktoś oferuje wszystko to oznacza, że nic nie robi do końca dobrze.