Sklep internetowy na własność
Strona główna » Pozycjonowanie sklepu internetowego - poradnik » Duplikacja treści - unikanie powielania opisów

Duplikacja treści - unikanie powielania opisów

Duplikacja treści - powielanie treści opisów
O duplikacji treści możemy mówić w sytuacji gdy ten sam tekst jest dostępny na kilku różnych stronach internetowych lub jest powielony kilkukrotnie w ramach tej samej domeny. Duplikowanie treści występuje najczęściej jeżeli kopiujesz teksty w innych stron - wklejając je do swojego sklepu bez dokonywania w nim żadnych zmian. Duplikowanie treści może także występować, jeżeli importujesz dane z zewnętrznych źródeł - np. od zewnętrznego dostawcy. Duplikowanie treści stanowi duży problem w sklepach internetowych - Google i inne wyszukiwarki internetowe starają się unikać indeksowania stron z duplikatami treści, ponieważ mogą one obniżać jakość wyników wyszukiwania.

Duplikowanie treści - zmora wielu sklepów internetowych

Duplikowanie treści (ang. duplicate content) to sytuacja, w której te same lub bardzo podobne treści znajdują się na różnych stronach internetowych. Może to obejmować całe artykuły lub fragmenty tekstu, obrazy, pliki wideo lub inne rodzaje treści.

Sytuacja duplikowania treści w sklepach internetowych jest dużo bardziej złożona niż w przypadku standardowych stron internetowych. Na normalnej stronie www, np. na której prowadzi się blog - właściciel sklepu najczęściej tworzy sam wpisy, na podstawie swoich doświadczeń, wiedzy, umiejętności. Dzięki temu teksty są unikalne i najczęściej wartościowe. W przypadku sklepów internetowych, które oferują produkty - w większości standaryzowane - trudno jest zachować unikalność opisu. Wiele sklepów oferuje ten sam produkt i najczęściej opis tego produktu jest pobierany ze strony producenta. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że wszystkie te sklepy mają taki sam opis - w tym przypadku występuje właśnie duplikowanie treści.

Jeśli te same lub bardzo podobne treści są używane na różnych stronach, może to mieć negatywny wpływ na wyniki wyszukiwarek internetowych i może być niepożądane dla użytkowników, którzy chcą zobaczyć unikalne i oryginalne opisy produktów.

Aby uniknąć duplikowania treści w sklepach internetowych, ważne jest, aby tworzyć unikalne opisy produktów i używać unikalnych zdjęć i filmów. Można również skorzystać z narzędzi do wykrywania duplikatów treści, które mogą pomóc w zidentyfikowaniu treści, które są podobne do już istniejących i zapewnić, że są one edytowane lub usuwane, aby uniknąć duplikowania.
 

Duplikowanie treści - rodzaje

Duplikowanie treści możemy podzielić na dwa rodzaje. Wewnętrzną i zewnętrzną. Pierwszy rodzaj - duplikowanie wewnętrzne występuje jeżeli treść powiela się na tej samej stronie internetowej (w obrębie tej samej domeny - np. kilka produktów ma taki sam opis - ale są to różne produkty do których prowadzą różne linki). Generalnie jest to publikowanie tej samej treści w różnych miejscach na tej samej stronie internetowej lub tworzenie kilku stron z tą samą treścią. Drugi rodzaj to duplikowanie zewnętrzne. Powstaje one kiedy kopiujesz tekst, obrazy lub inne elementy z innych stron internetowych. Zarówno jeden jak i drugi rodzaj może wynikać z działania celowego lub nieświadomego. Celowe działanie będzie - jeżeli świadomie będziesz kopiował opisy z innych źródeł nie dokonując w kopiowanym tekście żadnych zmian. Nieświadome kopiowanie może wynikać np. z importu produktów z hurtowni - gdzie dostawca udostępnia plik z danymi produktów - taki sam dla wszystkich odbiorców z którymi współpracuje. Pobierając plik często jesteś nieświadomy w ilu miejscach w internecie pojawią się takie same opisy produktów.
 

Czy duplikowanie treści opisów może szkodzić w pozycjonowaniu sklepu ?

Tak, duplikacja treści może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony internetowej. Wyszukiwarki internetowe, takie jak Google, preferują strony internetowe z unikalnymi i wartościowymi treściami. Jeśli wyszukiwarka znajdzie kilka stron internetowych z tą samą treścią, może mieć trudności z określeniem, która strona jest najlepszą odpowiedzią na dane zapytanie. W rezultacie pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania może być niższa niż oczekiwana.

Oprócz tego duplikacja treści może zmniejszyć widoczność strony internetowej w internecie. Jeśli wyszukiwarka znajdzie kilka stron z tą samą treścią, może wyświetlić tylko jedną z nich w wynikach wyszukiwania, co oznacza, że pozostałe strony nie będą widoczne dla użytkowników.

Dlatego ważne jest, aby unikać duplikacji treści i zapewnić unikalność treści na swojej stronie internetowej, aby zapewnić lepsze pozycjonowanie i widoczność w internecie.
 

Jak poradzić sobie z duplikowaniem treści na stronie sklepu ?

Istnieje kilka sposobów na poradzenie sobie z duplikowaniem treści na swojej stronie internetowej:
  • stosuj atrybut "canonical" (link kanoniczny - taką opcje posiada oprogramowanie sklepu shopGold - dla produktów, kategorii, artykułów aktualności) -  pozwala określić główną lub oryginalną wersję strony internetowej - dzięki temu wyszukiwarki internetowe będą wiedziały, która wersja strony jest główną i powinny ją indeksować
  • użyj przekierowań 301 - są używane do przekierowywania użytkowników i wyszukiwarek internetowych z jednej strony na inną - możesz użyć przekierowań 301, aby przekierować użytkowników z duplikowanej treści do głównej wersji strony - w sklepie możesz skorzystać z modułu przekierowań w menu Narzędzia / Przekierowania URL
  • usuń duplikowane treści - jeśli masz kontrolę nad stronami z duplikowanymi treściami, możesz usunąć te treści z tych stron
  • użyj narzędzi do wykrywania duplikatów treści - istnieją różne narzędzia, które pozwalają wykrywać duplikaty treści w internecie - możesz użyć tych narzędzi, aby zidentyfikować duplikaty treści na swojej stronie lub na innych stronach internetowych.
  • twórz unikalne i wartościowe treści
W przypadku sklepu internetowego i bardzo dużej ilości asortymentu - trudno jest napisać na nowo wszystkie opisy produktów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że w wielu przypadkach jest to niemożliwe. Jednak postaraj się nie kopiować opisów 1:1 - zamiast kopiować dokładnie opisy z innych stron internetowych, opisz produkt z własnego punktu widzenia i podaj informacje, które są istotne dla klientów - lub wprowadź modyfikacje opisów jakie publikujesz.

Pamiętaj, że duplikacja treści może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego i jego widoczność w internecie. Dlatego ważne jest, aby ją unikać i zadbać o unikalność treści na swojej stronie. Unikalne opisy produktów mogą pomóc wyróżnić się na tle innych sklepów i zwiększyć zaufanie klientów. Dlatego ważne jest, aby zadbać o unikalność i jakość opisów produktów w swoim sklepie internetowym.

Jeżeli oferujesz swoje produkty również w innych miejscach niż Twój sklep internetowy np. na Allegro zadbaj o to, żeby opis jaki tam umieszczasz był unikalny. Wykorzystaj opis produktu jaki masz w swoim sklepie ale go przeredaguj. Zmień kolejność akapitów, zmień treść części zwrotów, zdań. Nie musi to być zupełnie nowy opis - często wystarczą nieduże zmiany słownictwa żeby opis wyglądał zupełnie inaczej. Dzięki temu zapewnisz sobie unikalność tekstu.

Jeżeli duplikujesz w sklepie produkty - po zduplikowaniu produktu - wejdź w jego edycję i przeredaguj treść opisu. Nie rób kopii opisu 1:1. Jeżeli masz kilka produktów, które są tym samym produktem - różnią się np. tylko kolorem czy rozmiarem - ustaw dla produktów link kanoniczny, który będzie wskazywał na jeden główny produkt z opisem. Wtedy pozostałe produkty (pomimo tego samego opisu) nie będą traktowane jako duplikowanie treści.

Problem duplikowania treści możemy występować także w przypadku kategorii produktów - jeżeli dana kategoria ma ilość produktów, która nie mieści się na jednej stronie - tworzone są kolejne strony gdzie klient może sprawdzić pozostałe produkty. Jeżeli kategoria produktów ma dodany opis - to będzie się on także wyświetlał na kolejnych stronach. Jest to także traktowane jako duplikowanie treści. Warto w tym przypadku skorzystać z opcji jaką posiada oprogramowanie shopGold dostępne w menu Konfiguracja / Konfiguracja sklepu / Ustawienia listingów - Czy w listingu produktów pokazywać opis dla wybranej kategorii / producenta na kolejnych podstronach listingu ? Jeżeli zostanie ustawiona opcja na "nie" to na kolejnych stronach listingów opis nie będzie wyświetlany.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Pozycjonowanie sklepu internetowego - poradnik

Strona korzysta z plików cookies niezbędnych do działania strony zgodnie z Polityką prywatności. Możesz zmienić ustawienia cookie w Twojej przeglądarce.

AKCEPTUJĘ