Sklep internetowy na własność
Strona główna » Centrum pomocy » Baza pomocy sklepu - Ceny i rabaty produktów » Najniższa cena produktu z ostatnich 30 dni - działanie w sklepie internetowym

Najniższa cena produktu z ostatnich 30 dni - działanie w sklepie internetowym

Przepisy prawa, a dokładnie "Dyrektywa Omnibus" wymaga od 2023 roku wyświetlania przy produktach promocyjnych oraz przecenionych informacji o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni przed obniżką. Ma to na celu wyeliminowanie fikcyjnych obniżek cen, gdzie sklepy przed dokonaniem obniżki podnosiły ceny, żeby następnie je obniżyć wykazując, że cena została znacząco pomniejszona.

Dlatego aby sklep spełniał wymogi jakie stawia prawo, trzeba w sklepie uruchomić funkcję wyświetlającą najniższą cenę przed z ostatnich 30 dni przed obniżką. Funkcja ta jest dostępna w panelu zarządzania sklepu w menu Konfiguracja / Konfiguracja sklepu / Ustawienia cen. Żeby aktywować tą funkcje trzeba wybrać "tak" przy opcji "Czy wyświetlać w produktach informację o najniższej cenie produktu w ciągu ostatnich 30 dni". Od chwili zaznaczenia tej opcji w sklepie przy produktach będzie zapisywała się informacja o najniższej cenie danego produktu w okresie ostatnich 30 dni. Informacja ta będzie wyświetlana przy cenie w każdym produkcie.

Jednakże przepisy wymagają żeby informacja o najniższej cenie przed obniżką była wyświetlania tylko dla produktów objętych obniżką - czyli nie ma konieczności wyświetlania najniższej ceny dla wszystkich produktów. Poprzez ustawienia konfiguracyjne w w/w menu można aktywować tą opcję tylko dla produktów będących w wyprzedaży czy promocji (tych, które mają przekreśloną cenę poprzednią) - plus dodatkowo dla produktów które mają cenę katalogową (też jest przekreślona jako cena wcześniejsza) oraz można ustawić wyświetlanie informacji o najniższej cenie w listingach produktów.

Informacja o najniższej cenie produktu jest wyświetlana na karcie produktu po wejściu w szczegóły produktu oraz w listingach produktów (w zależności od ustawień w w/w menu). Jeżeli w sklepie jest włączona opcja wyświetlania najniższej ceny dla wszystkich produktów to:
  • produkty bez promocji mają wyświetlaną informację o "najniższej cenie w ciągu 30 dni"
  • produkty w promocji / wyprzedaży / produkt dnia - mają wyświetlaną informację o "najniższej cenie w ciągu 30 dni przed obniżką"
Sklep automatycznie aktualizuje ceny produktów przy każdym zapisie danych w sklepie (edycji produktów). Administrator sklepu ma możliwość usunięcia przypisanej do produktu najniższej ceny w edycji produktu w menu Asortyment / Produkty. Możliwość ta została dodana ze względu na możliwe błędy przy imporcie danych - np. przy wykonaniu błędnego importu produktów, jeżeli zostanie zaimportowana niepoprawna cena produktu - żeby nie była ona wyświetlana klientom sklepu.

Dodatkowo na stronie głównej panelu zarządzania w oknie "Statystyki" dostępny jest link "zaktualizuj najniższe ceny produktów za ostatnie 30 dni". Służy on do zaktualizowania cen wszystkich produktów za ostatnie 30 dni. Ten przycisk może być używany jeżeli w sklepie jest dokonywany import / aktualizacja danych produktów poza panelem zarządzania sklepu (bezpośrednio do bazy danych sklepu). W takim przypadku trzeba ręcznie uruchomić aktualizację. Sklep sprawdzi ceny i zaktualizuje dane w bazie danych.

Oprócz opisanego powyżej przycisku w w/w oknie na stronie głównej panelu zarządzania, jest także dostępny przycisk umożliwiający usunięcie historii cen ze wszystkich produktów. Kliknięcie w przycisk "usuń historię cen z produktów" spowoduje usunięcie całej zapisanej w bazie historii cen produktów. Usunięcie trzeba potwierdzić dodatkową zgodą. Opcji tej można użyć w przypadku np. błędnego importu cen. Usunięcia historii cen nie powinno stosować się bez powodu. Historia powinna być zapisywana i jeżeli jest prawidłowa nie powinna być usuwana.
 

W jaki sposób aktualizowane są ceny ?

Przepisy wymagają wyświetlania informacji o najniższej cenie produktu przed obniżką. Jeżeli produkt nie jest objęty obniżką sklep zapisuje na bieżąco najniższą cenę jaką miał produkt w ciągu ostatnich 30 dni. W momencie kiedy zostaje utworzona promocja czy wyprzedaż - sklep zapisuje datę utworzenia obniżki i okres 30 dni jest brany od daty utworzenia promocji minus 30 dni. Zgodnie z przepisami prawa sklep ma wyświetlić informację o cenie przed obniżką. Żeby to zobrazować przedstawimy przykład obliczania ceny.

Produkt ma cenę 100 zł. Sklep zapisuje cenę najniższą z 30 dni na 100 zł. Następnie właściciel sklepu tworzy promocję. Promocję tworzy 1 marca. Cena produktu zostaje ustalona na 80 zł. Sklep w historii zapisuje cenę przez obniżką na 100 zł i taką wyświetla przy cenie produktu w sklepie. Właściciel utrzymuje promocję przez ponad miesiąc. Klient wchodząc na stronę produktu np. 20 kwietnia cały czas widzi cenę 100 zł jako cenę przed obniżką - ponieważ promocja została utworzona 1 marca i sklep wyświetla najniższą cenę - nie od 20 kwietnia do 20 marca (30 dni od chwili kiedy klient przegląda sklep) - tylko od 1 marca (daty obniżenia ceny produktu) minus 30 dni.

Właściciel sklepu zmienia w trakcie trwania promocji cenę z 80 zł na 70 zł. Najniższa cena przed promocją zostaje cały czas na niezmienionym poziomie 100 zł - ponieważ ma być wyświetlana najniższa cena przed utworzeniem promocji - a ta cały czas trwa (przed utworzeniem promocji cena produktu wynosiła 100 zł). Najniższa cena zostanie zmieniona na 70 zł dopiero w momencie kiedy właściciel sklepu usunie promocję. Wtedy ta cena będzie zapisana jako najniższa z okresu ostatnich 30 dni.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Baza pomocy sklepu - Ceny i rabaty produktów

Strona korzysta z plików cookies niezbędnych do działania strony zgodnie z Polityką prywatności. Możesz zmienić ustawienia cookie w Twojej przeglądarce.

AKCEPTUJĘ