Strona główna » Aktualności » Dyrektywa Omnibus - zmiany praw konsumentów

Dyrektywa Omnibus - zmiany praw konsumentów

Dyrektywa Omnibus to europejskie prawo, którego celem jest wzmocnienie skuteczności obowiązujących przepisów ochrony praw konsumentów - co spowodowało konieczność zmiany polskich przepisów o ochronie praw konsumentów i konieczność zmian w programach sklepów internetowych. Dyrektywa Omnibus wprowadza dodatkowe wymogi dotyczące informowania i poinformowania konsumentów o najniższej cenie produktu w ciągi ostatnich 30 dni, konieczność weryfikacji recenzji o produktach, konieczność zamieszczania danych kontaktowych firmy. Zmienia zakres odpowiedzialności sprzedawców za produkty i usługi oraz zasad postępowania w przypadku reklamacji. W treści artykułu opisujemy jakie zmiany wprowadza dyrektywa Omnibus, co trzeba zmienić, dodać i jak to wygląda w oprogramowaniu shopGold.

Dla sklepów internetowych najważniejsze są trzy główne elementy jakie obejmuje ta dyrektywa. Poniżej opiszemy poszczególnie z nich oraz podamy co zmieniło się w oprogramowaniu sklepu lub co trzeba wykonać, żeby spełnić wymagania nowych przepisów prawa.

Historia ceny produktu

Dyrektywa nakazuje informowanie klienta o najniższej cenie produktu jaka obowiązywała w ciągu 30 dni. Tę funkcję w oprogramowaniu sklepu internetowego shopGold wprowadziliśmy w ramach aktualizacji sklepu w kwietniu 2022 roku. Funkcja ta zapisywała każdą zmianę ceny produktu i lista zmian cen była wyświetlana w formie okna popup. Dane, które były zapisywane obejmowały okres 30 dni. Klient wchodząc w produkt mógł wyświetlić okno popup i zapoznać się z historią cen danego produktu. Takie wytyczne otrzymaliśmy w pierwotnej wersji dyrektywy (nie były jeszcze do końca sprecyzowane przepisy) i takie rozwiązanie wydawało się najbardziej optymalne.

Jak się jednak okazało lepszym rozwiązaniem jest wyświetlanie tylko najniższej ceny produktu z okresu 30 dni. Dlatego zmieniliśmy zapis cen w aktualizacji 1.7040 i zapisywana jest tylko najniższa cena produktu z okresu ostatnich 30 dni wraz z datą jej obowiązywania. Jeżeli w bazie sklepu nie ma informacji o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni - wyświetlana jest informacja o braku zmiany ceny w ciągu ostatnich 30 dni. Takie rozwiązanie zapisu cen dodatkowo wpływa na wydajność oprogramowania sklepu - nie będzie niepotrzebnie powiększała bazy danych historia cen.

Ponieważ przepisy określające kiedy wyświetlać najniższą cenę nie są do końca sprecyzowane (mamy różne opinie prawnicze wg których najniższą cenę powinno wyświetlać się tylko dla produktów przecenionych, np. promocji oraz takie, które zalecają wyświetlanie informacji dla wszystkich produktów) - wprowadziliśmy możliwość włączenia wyświetlania najniższej ceny tylko dla produktów przecenionych (tzn. w promocji, wyprzedaży lub produktu dnia). Ceny zapisywane są dla cen głównych produktów oraz dla cen kombinacji cech (jeżeli produkt ma wybraną opcję stałych cen przypisanych do kombinacji cech). Wybór w jakich produktach najniższa cena ma się wyświetlać zostawiamy użytkownikom sklepu.

Recenzje produktów

Dyrektywa Omnibus nakazuje weryfikację recenzji do produktów i wyświetlanie tylko prawdziwych recenzji napisanych przez klientów, którzy zakupili i używali dany produkt. Właściciel sklepu jest zobowiązany do podać informacje w jaki sposób weryfikuje wyświetlane w sklepie recenzje produktów.

W oprogramowaniu shopGold została wprowadzona nowa funkcja wyświetlająca informację o sposobie weryfikacji recenzji o produktach. Informacja jest wyświetlana w liście recenzji produktu w zakładce "Recenzje" na karcie produktu, w szczegółach na podstronie recenzji oraz w listingu wszystkich recenzji produktów.

Jej treść to: "Dokładamy wszelkich starań, by opinie pochodziły od klientów, którzy używali produktu lub go nabyli. Opinie są zbierane, weryfikowane i publikowane zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie sklepu."

Tekst ten właściciel sklepu może zmienić w tłumaczeniach sklepu. Jeżeli sklep nie weryfikuje recenzji produktów (dopuszcza wyświetlanie wszystkich recenzji bez ich weryfikacji), trzeba poinformować o tym klientów zmieniając treść tego komunikatu. W takim przypadku trzeba jasno określić, że prezentowanie recenzje nie są weryfikowane i nie są poparte zakupem przez klientów.

Dodatkowo właściciel sklepu musi przygotować opis w jaki sposób dokonuje weryfikacji recenzji produktów i umieścić ten opis albo w regulaminie sklepu albo utworzyć nową stronę informacyjną tylko z opisem sposobu weryfikacji opinii. Słowo "regulamin" w opisanym wyżej komunikacie trzeba podlinkować do regulaminu lub do nowo utworzonej strony z opisem weryfikacji.

Została dodana opcja umożliwiająca zaznaczenie, że dana recenzja produktu jest "potwierdzona zakupem". Dokonuje się tego w zarządzaniu recenzjami w panelu zarządzania sklepu. Dla recenzji napisanych w szczegółach zamówienia lub z maila wysyłanego do klientów z prośbą o napisanie recenzji - ta informacja dodaje się sama automatycznie. Dla recenzji, które mają zaznaczoną tą opcje - po stronie sklepu będzie wyświetlana informacja, że recenzja została "potwierdzona zakupem".

W oprogramowaniu sklepu shopGold klienci mogą dodawać recenzję w dwojaki sposób: tylko po zalogowaniu się na swoje konto lub może być włączona opcja dodawania recenzji przez wszystkich użytkowników sklepu. Jeżeli właściciel sklepu weryfikuje opinie - zalecamy włączenie dodawania recenzji tylko przez zarejestrowanych użytkowników. W zarządzaniu recenzjami, każda recenzja umożliwia podgląd danych klienta, który napisał recenzję (sprawdzenia jego zamówień) i potwierdzenia czy dany klient kupował produkt, który zrecenzował.

Informacje o sposobie wyszukiwania

Dyrektywa wprowadza obowiązek informowania o sposobie wyświetlania kolejności produktów w listingach produktów. Ma to na celu informowanie klientów, czy produkty, które wyświetlane są na czołowych pozycjach w liście wyników wyszukiwania nie są sponsorowane i ich pozycja wynika ze "sztucznego" manewrowania pozycjami. Sklep shopGold nie ma takiej funkcji (sponsorowania wyników wyszukiwania) więc ta zmiana nie dotyczy istotnie sklepów opartych o program shopGold.

Informacja o sposobie kolejności produktów w listingu (sortowania) jest widoczna w oknie wyboru "sortowania". W tym przypadku zalecamy tylko zmianę nazw pozycji sortowania "domyślnie rosnąco" oraz "domyślnie malejąco" na "kolejności w kategorii rosnąco" oraz "kolejności w kategorii malejąco". Pozostawienie domyślnych tekstów może powodować niejednoznaczność tego wyboru.

Dane kontaktowe podmiotu prowadzącego sklep internetowy

Dyrektywa wprowadza obowiązek umieszczania na stronie sklepu numeru telefonu oraz adres e-mail pod którym klient sklepu może się kontaktować z właścicielem sklepu. Te funkcje posiada program sklepu shopGold - wystarczy dodać te informacje np w stopce sklepu lub włączyć boks "Kontakt", który wyświetla te dane. Warunkiem wyświetlania danych kontaktowych jest ich uzupełnienie w menu Konfiguracja / Dane teleadresowe. Dodatkowo wg opinii jakie posiadamy te dane powinny być dodane w regulaminie sklepu.

Sprzedaż treści cyfrowych poprzez sklep internetowy

Zmiany dotyczą także sprzedaży treści cyfrowych poprzez sklep (np. plików mp3). Dotyczą one wyłączenia prawa odstąpienia od umowy po zakupie treści cyfrowych. Kupujący traci prawo odstąpienia od umowy w momencie dostarczenia zakupionych produktów (treści). Warunkiem tego jest wyrażenie przez klienta zgody na utratę tego prawa. Do tej pory w oprogramowaniu sklepu była dostępna taka funkcja (jeżeli rodzaj produktu był wybrany jako "treść cyfrowa"). Klient kupując taki produkt na stronie potwierdzenia zamówienia musi zaznaczyć, że jest świadomy utraty prawa do zwrotu zakupionego produktu. 

Aktualnie żeby dodatkowo należy umieścić w treści maila o nowym zamówieniu informację: "Składając zamówienie zaakceptowali Państwo brak możliwości odstąpienia od umowy w przypadku produktów dostarczanych w formie elektronicznej przed upływem terminu odstąpienia od umowy."

Treść tą trzeba dodać tylko w przypadku jeżeli prowadzi się w sklepie sprzedaż produktów w formie elektronicznej. Treść trzeba dodać w edycji maila o nowym zamówieniu w menu Konfiguracja / Słowniki / Treści wiadomości e-mail.

Dodatkowe rodzaje produktów w sklepie internetowym

Dodaliśmy do oprogramowania sklepu kilka nowych rodzajów produktu:
  • produkt ze zwrotu
  • produkt niekompletny
  • produkt z demontażu
  • produkt refabrykowany
  • produkt z odzysku
Rodzaj produktu można zmienić w edycji produktu w panelu zarządzania. Do każdego nowego rodzaju produktu jest dodana zgoda, której treść można zmienić w tłumaczeniach sklepu.

Klient kupując produkt w w/w listy będzie musiał wyrazić zgodę na jego zakup dzięki czemu będzie świadomy, że kupuje produkt niepełnowartościowy. Dla tych produktów właściciel sklepu może zdefiniować inne warunki gwarancji, zwrotu itd.

Przejdź do strony głównej
Pozycjonowanie sklepu internetowego