Sklep internetowy na własność
Strona główna » Blog » Zmiany w sklepach internetowych - nowe prawo konsumenckie

Zmiany w sklepach internetowych - nowe prawo konsumenckie

czerwiec/div>
25
2014
W związku z pytaniami naszych Klientów dotyczącymi zmian w oprogramowaniu, które wymuszają nowe przepisy konsumenckie - które miały wejść w życie 13 czerwca 2014 roku informujemy, iż na dzień dzisiejszy nowe przepisy nie zostały jeszcze wprowadzone. Oznacza to, że nie ma konieczności natychmiastowej modyfikacji oprogramowania sklepu i dopasowania do nowych przepisów.

Ze względu na przedłużający się proces legislacyjny nie udało się naszemu Państwu zastosować do unijnej dyrektywy, która nakazuje pełną harmonizację prawa konsumenckiego na terenie UE. Nowe przepisy mają ujednolicić i doprecyzować regulacje dotyczące zawieranych umów sprzedaży zarówno w lokalu przedsiębiorstwa jak i poza jego siedzibą (w tym także na odległość - co dotyczy szczególnie sklepów internetowych). Jednak przez przedłużające się prace oraz długą ścieżkę legislacyjną, którą muszą przejść nowe przepisy, będą on obowiązywały w naszym kraju dopiero od końca grudnia 2014 roku (6 miesięcy od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw - sama ustawa została już ogłoszona w Dzienniku Ustaw). Dlatego na dzień dzisiejszy nic nie zmienia się w zakresie działania sklepów i nie ma konieczności pilnego dopasowania funkcjonalności sklepu oraz regulaminów do nowych przepisów - ponieważ na dzisiaj takie jeszcze nie obowiązują. Z naszej strony mamy już przygotowane zmiany jakie będziemy musieli wprowadzić w oprogramowaniu i będą one uwzględnione w aktualizacji przed wejściem w życie nowych przepisów.

Nowe prawo konsumenckie wprowadza kilka istotnych zmian - w tym najważniejsze to:
  • zmiana terminu odstąpienia od umowy - dotychczas było to 10 dni. Po zmianie przepisów będzie to 14 dni - więc sama zmiana jest korzystna dla Klientów, mniej dla sklepów internetowych - dodatkowo Klient będzie miał aż 12 miesięcy na rezygnację z towaru kupionego w internecie, jeżeli sprzedawca nie poinformuje go o prawie do zwrotu,
  • konieczność uzyskania wyraźniej zgody Klienta na wszelkie dodatkowe płatności związane z umową sprzedaży, z tym koszy wysyłki, obsługi płatności, koszty ubezpieczenia etc - ma to zapewniać bardziej świadome zawieranie umów przez Klientów,
  • Klient, który kupi wadliwy produkt, składając reklamację, będzie mógł wybierać między naprawą, wymianą, obniżeniem ceny a odstąpieniem od umowy,
  • w przypadku zwrotu towaru przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy jest zobowiązany do zwrotu kosztów wysyłki (wraz ze kwotą za zwracany towar) - ale w określonych granicach - tzn najtańszego z możliwych sposobów dostarczenia zakupionego produktu. Sklep internetowy nie jest zobowiązany do zwrotu Klientowi poniesionych przez niego kosztów wysyłki jeżeli są one wyższe niż w/w określone - co oznacza, że przedsiębiorca nie musi zwracać kosztów przesyłki, np. kurierskiej, ubezpieczonej czy pobraniowej,
  • w sklepie internetowym w sposób jasny i zrozumiały będą musiały być wyświetlane informacje o adresie pocztowym firmy, jej numerze rejestrowym, pełne dane kontaktowe, w tym email i numer telefonu pod którym można się skontaktować ze sprzedającym,
  • w sklepie internetowym inaczej będą musiały nazywać się niektóre przyciski, w tym zakupu czy potwierdzenia zakupu - ma to na celu - aby Klient zdawał sobie sprawę, iż złożenia zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty,
  • w sklepie nie będzie można stosować wartości domyślnych - szczególnie dotyczy to sposobu wysyłki i płatności - domyślnie nie będą mogły być zaznaczone żadne opcje - Klient będzie musiał świadomie wybrać, które opcje go interesują.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog

Strona korzysta z plików cookies niezbędnych do działania strony zgodnie z Polityką prywatności. Możesz zmienić ustawienia cookie w Twojej przeglądarce.

AKCEPTUJĘ