Analiza koszyków klientów w sklepie internetowym
Koszyki klientów to wirtualne miejsca w sklepie internetowym, gdzie użytkownicy przechowują produkty, które zamierzają kupić. Pełnią rolę tradycyjnych koszyków w sklepach stacjonarnych, umożliwiając przegląd wybranych towarów i ich ilości przed przejściem do finalizacji zamówienia. Koszyk jest kluczowym elementem każdego sklepu internetowego, ponieważ stanowi ostatni etap przed konwersją, czyli dokonaniem zakupu. Analiza koszyków jest niezwykle istotna dla zrozumienia zachowań klientów i poprawy wyników sklepu. Gdy użytkownik dodaje produkty do koszyka, ale nie finalizuje transakcji - nazywamy to "porzuconymi koszykami". Analizując to, można lepiej zrozumieć, co powstrzymuje klientów przed zakupem (np. wysokie koszty dostawy, długi czas realizacji, brak wygodnych opcji płatności). Analiza zawartości koszyków może wskazywać, jakie produkty są najczęściej wybierane, co pomaga w optymalizacji oferty i promocji. Analiza koszyków pozwala na grupowanie klientów według ich preferencji i zachowań, co może wspierać personalizację oferty oraz dostosowanie promocji do różnych grup.
Koszyki klientów w sklepie internetowym można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to koszyki klientów anonimowych, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie przeszli do procesu składania zamówienia. Taki koszyk zostaje zapisany w sklepie, ale nie ma do tego koszyka danych kontaktowych klienta. Drugi rodzaj to klienci, którzy dodali produkty do koszyka i następnie rozpoczęli proces składania zamówienia - przeszli przez ścieżkę podania danych osobowych / kontaktowych. W takim przypadku można powiązać koszyk z konkretnym klientem. Obsługę drugiego rodzaju porzuconych koszyków opisujemy na tej stronie.
Co jednak z koszykami z pierwszej grupy ? W jaki sposób sprawdzić / przeanalizować co klienci dodawali do koszyka, kiedy i w jakiej ilości. Z pomocą przychodzi moduł Koszyki klientów znajdujący się w menu Sprzedaż / Koszyki klientów.
W module tym są wyświetlane wszystkie zapisane przez sklep koszyki klientów (niezrealizowane). Wyświetlane są dane na temat klienta, adres IP, data stworzenia koszyka oraz możliwość podglądu zawartości koszyka.
Koszyki są wyświetlane zarówno dla klientów, których można zidentyfikować (np. założyli w sklepie konto) oraz dla klientów, którzy nie dokonali rejestracji. W takim przypadku jest wyświetlany tylko adres IP. Sklep ma funkcję powiązania nr IP z zapisanymi w bazie IP klientów. Jeżeli znajdzie klienta, którego adres IP zgadza się z danymi IP danego koszyka - wyświetli informację w postaci: Gość - wg nr IP klient: ... i tutaj dane znalezionego klienta. Takie powiązanie może nie być w 100% wiarygodne, ze względu na możliwość powtórzenia tego samego IP dla różnych klientów (np. jeżeli korzystają z tej samej sieci publicznej). Jednakże umożliwia ono pomóc w identyfikacji klienta.
Dla klientów, którzy założyli w sklepie konto są wyświetlane pełne dane klienta. W takim przypadku dodatkowo wyświetlana jest ikona umożliwiająca wysłanie do klienta indywidualnego maila (np. z zachętą do dokończenia zakupów).
Dane o koszykach klientów są przechowywane w bazie przez 30 dni. Po tym czasie starsze wpisy są usuwane. Nie są usuwane koszyki klientów zarejestrowanych. Te są zapisane na koncie danego klienta.
Koszyki klientów w sklepie internetowym można podzielić na dwie grupy. Pierwsza to koszyki klientów anonimowych, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie przeszli do procesu składania zamówienia. Taki koszyk zostaje zapisany w sklepie, ale nie ma do tego koszyka danych kontaktowych klienta. Drugi rodzaj to klienci, którzy dodali produkty do koszyka i następnie rozpoczęli proces składania zamówienia - przeszli przez ścieżkę podania danych osobowych / kontaktowych. W takim przypadku można powiązać koszyk z konkretnym klientem. Obsługę drugiego rodzaju porzuconych koszyków opisujemy na tej stronie.
Co jednak z koszykami z pierwszej grupy ? W jaki sposób sprawdzić / przeanalizować co klienci dodawali do koszyka, kiedy i w jakiej ilości. Z pomocą przychodzi moduł Koszyki klientów znajdujący się w menu Sprzedaż / Koszyki klientów.
W module tym są wyświetlane wszystkie zapisane przez sklep koszyki klientów (niezrealizowane). Wyświetlane są dane na temat klienta, adres IP, data stworzenia koszyka oraz możliwość podglądu zawartości koszyka.
Koszyki są wyświetlane zarówno dla klientów, których można zidentyfikować (np. założyli w sklepie konto) oraz dla klientów, którzy nie dokonali rejestracji. W takim przypadku jest wyświetlany tylko adres IP. Sklep ma funkcję powiązania nr IP z zapisanymi w bazie IP klientów. Jeżeli znajdzie klienta, którego adres IP zgadza się z danymi IP danego koszyka - wyświetli informację w postaci: Gość - wg nr IP klient: ... i tutaj dane znalezionego klienta. Takie powiązanie może nie być w 100% wiarygodne, ze względu na możliwość powtórzenia tego samego IP dla różnych klientów (np. jeżeli korzystają z tej samej sieci publicznej). Jednakże umożliwia ono pomóc w identyfikacji klienta.
Dla klientów, którzy założyli w sklepie konto są wyświetlane pełne dane klienta. W takim przypadku dodatkowo wyświetlana jest ikona umożliwiająca wysłanie do klienta indywidualnego maila (np. z zachętą do dokończenia zakupów).
Dane o koszykach klientów są przechowywane w bazie przez 30 dni. Po tym czasie starsze wpisy są usuwane. Nie są usuwane koszyki klientów zarejestrowanych. Te są zapisane na koncie danego klienta.